OUG privind măsurile de punere în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital privind COVID, cu scopul de a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19 vizează și cetățenii români din Republica Moldova.
Astfel, prin acest act normativ, se reglementează crearea cadrului legal pentru eliberarea începând cu data de 1 iulie 2021 a certificatului digital Covid-19 pentru călătoriile în UE, cu rolul de a facilita libera circulație pe durata pandemiei.
Ceritificatele eliberate sunt valabile astfel:
- Certificatele de vaccinare până la data de 30 iunie 2022;
- Certificatele de testare 24 de ore pentru testul antigen rapid și 72 de ore pentru testul RT-PCR;
- Certificatele de vindecare 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru Sars-CoV-2 înregistrat în platforma informatică CoronaForms.
Pentru verificarea autenticității, valabilității și integrității certificatelor, autoritățile publice vor scana codul QR de pe certificat prin intermediul aplicației mobile CoronaScan.
Pentru validarea identității solicitantului de certificate digitale sunt necesare următoarele date, în funcție de tipul de certificat solicitat:
Certificat de vaccinare:
- pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara în care s-a efectuat vaccinarea;
- pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul actului de identitate/pașaportului, cetățenie, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara în care s-a efectuat vaccinarea.
Certificatele de testare:
- pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea;
- pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului/actul de identitate, cetățenie, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea.
Certificat de vindecare:
- pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea;
- pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul actului de identitate/pașaportului, cetățenie, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea.
Pentru eliberarea certificatelor în cazul minorilor cu vârsta sub 14 ani se vor solicita, în funcție de tipul de certificat solicitat, datele menționate, cu excepția seriei și numărului actului de identitate, precum și completarea numelui și prenumelui persoanei care exercită autoritatea părintească asupra minorului, conform legii, și confirmarea faptului că există acordul acesteia pentru eliberarea certificatului solicitat.
Certificatele vor putea fi eliberate în format digital iar pentru persoanele care nu au acces la certificate în format digital, primăriile, Direcțiile de Evidență ale Populației și Direcțiile de Sănătate Publică vor putea asista cetățenii pentru eliberarea certificatului în format letric. „În paralel cu certificatul a fost creată de STS și o platformă electronică de verificare a codurilor QR generate de acest certificat digital. Deocamdată nu este reglementată utilizarea în intern dar dacă vor fi solicitări din partea asociațiilor profesionale sau a operatorilor economici, putem discuta și despre utilizarea în intern”, a declarat ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă. Potrivit actului normativ, certificatele se eliberează de către Ministerul Sănătății, prin Sistemul informatic integrat de emitere și verificare a certificatelor digitale ale UE privind COVID-19 (SII-CDC), și pot fi obținute de pe portalul https://certificat-covid.gov.ro, unic punct de eliberare al acestora.
Certificatul ar trebui solicitat cu cel puțin 5 zile înainte de o călătorie
Ioana Mihăilă a declarat că, în cazul în care platforma nu funcționează, există un call center gestionat de Ministerul Sănătății, unde activează personal din Ministerul Apărării Naționale.
„Call-centerul este pus în legătură cu un grup de lucru cu reprezentanți ai MAI și Ministerului Sănătății și împreună vor gestiona problemele legate de certificat. Din acest motiv, este bine dacă plănuim o călătorie în străinătate sau dacă plănuim să ne întoarcem să ne scoatem certificatul cu măcar 5 zile înainte. În condițiile în care există probleme, termenul de rezolvare pe care ni-l dorim este de 4 zile. Atunci este bine să fim prevăzători și să ne generăm certificatul cu minim cinci zile înainte de a planifica o călătorie”, a mai spus aceasta.
Pentru certificatele de testare solicitarea se realizează după efectuarea testului, dar cu cel puțin 12 sau 48 de ore înainte de momentul utilizării certificatului, în funcție de tipul de test efectuat.
Pentru eventualele probleme apărute la eliberarea certificatului în baza testului Covid, ministrul a afirmat că există o procedură, iar timpii de rezolvare sunt de 12 ore la testele antigen și 24 de ore pentru testele RT-PCR.
SURSA: replicamedia.md