Începând de astăzi, Acordul de Asociere al Uniunii Europene cu Republica Moldova intră în vigoare. Documentul își propune să accelereze aprofundarea relațiilor politice și economice dintre R.Moldova și UE, relații reglementate până nu demult de Acordul de Parteneriat și Cooperare, care a intrat în vigoare în 1998. Acesta este substituit de Acordul de Asociere, care oferă un nou cadru juridic pentru cooperarea moldo-comunitară. Documentul a fost semnat în iunie 2014 pe fundalul mai multor amenințări, venite din partea Federației Ruse. La scurt timp după semnare, Kremlinul a restricționat accesul fructelor și legumelor moldovenești pe piața rusească, iar de la 1 septembrie 2014, introduce și taxe vamale la principalele exporturi din Republica Moldova. Negocierile privind Acordul de Asociere au început în ianuarie 2010 și au fost încheiate în iunie 2013, după 15 runde de discuții.
”Acordul de Asociere este cel mai larg și mai extins acord care s-a semnat până acum, oferind o multitudine de beneficii de ordin economic, prin Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA), prin asistența tehnică, prin accesul la piață, prin sprijinul acordat pentru consolidarea capacităților la agențiile de supraveghere a calității produselor”, o spune într-un interviu la RFI, analistul politic Igor Munteanu, fost ambasador al R.Moldova în SUA, în prezent director executiv IDIS ”Viitorul”.
”Cetățeanul trebuie să renunțe la iluziile că cineva vine de la Bruxelles să-i rezolve problemele din familie sau din țară, din sat sau oraș. Uniunea Europeană nu este ”Buratino” care promite munți cu galbeni. Degeaba noi ne punem obiective ambițioase, dacă clasa politică va rămâne iresponsabilă, va avea tentația de a folosi în interesul privat și meschin resursele publice”, afirmă analistul de la Chișinău.
Administrația și societatea ar putea să aibă voci și perspective diferite de evaluare a modului în care Acordul de Asociere își îndeplinește misiunea, continuă Igor Munteanu. ”Businessul este foarte supărat pe autorități pentru că în ciuda promisiunilor de a-și spori exporturile pe piața europeană, nu s-a reușit o dinamică substanțială, din simplul motiv că unele produse nu îndeplinesc standardele europene, sau schimbările de management lasă de dorit. În R.Moldova există un sistem bancar, afectat de frauda bancară și respectiv atractivitatea lor pentru proiectele de business este foarte redusă. Investițiile străine nu au intrat în R.Moldova aproape deloc, ca urmare a instabilității politice. Deci, nu ar trebui să blamăm Acordul de Asociere sau DCFTA-ul, care a fost negociat prost, ci să găsim barierele administrative, barierele vamale, barierele netarifare care influențează foarte puternic capacitatea de mobilizare a business-ului”, spune el.
În lipsa unor progrese în realizarea reformelor, UE ar putea penaliza R.Moldova? l-am întrebat pe fostul ambasador al R.Moldova în SUA.”Felul în care acționează Uniunea Europeană este total diferit de Federația Rusă. UE promite niște bonusuri, beneficii ca urmare a faptului că partenerul său, în cazul nostru R.Moldova, se va plia la o anumită transformare internă. Dacă R.Moldova nu face lucrul la timp, așa cum promite, în acest caz bonusul nu vine la timp. El este înghețat sau suspendat și foarte rar se recurge la sancțiuni dure. Federația Rusă promite și vine cu sancțiuni, și blochează, creează embargouri, UE nu face acest lucru. Circulația bunurilor și serviciilor face parte din cele patru libertăți pe care le-a promis odată cu inițierea politicii de vecinătate. UE le va arăta autorităților că nu vor primi bonusurile așteptate. În cazul nostru bonusurile așteptate sunt cele 40 mln de euro care vin ca sprijin pentru consolidarea capacităților tehnice, pentru sprijin bugetar, extrem de important în condițiile noastre. Banii nu vor veni și asta va fi pe responsabilitatea autorităților, nu responsabilitatea Uniunii Europene. Acordul de Asociere creează o relație de încredere. Aceasta face parte din obligațiile reciproce, cineva oferă asistență, cineva o primește. Ceea ce lipsește în acest moment este energia acestui dialog”.
”Există senzația că Guvernul este antrenat în salvarea aparențelor, în mimarea unui anumit dialog, dar nu există capacitate de a implementa obligațiile de bază în R.Moldova, iar întârzierea unor reforme ca urmare a faptului că am avut o criză politică internă, transmite un mesaj prost la Bruxelles și creează prea multe probleme pe care trebuie să le gestionezi în același timp”, mai spune Igor Munteanu.
Cât privește șansa aderării R.Moldova la Uniunea Europeană, comentatorul politic, Igor Munteanu susține: ”Există o mare deprimare a populației în spațiul nostru, în Europa de Est și Brexitul doar a acutizat acel sentiment al cetățeanului care se simte abandonat, care simte că Uniunea Europeană a abandonat ideea unei Europe unite, extinsă și că politica Parteneriatului Estic a fost o vorbă pentru ca să ne adoarmă vigilența. Părerea mea este că Brexitul ar putea fi în mod surprinzător un câștig. Abandonarea UE de către un stat fundamental pentru UE va trezi mari alerte în sistemul de luare a deciziilor al Uniunii Europene și atunci ar putea să se meargă spre o adâncire, consolidarea UE existente și spre o extindere. Problema este că dacă noi așteptăm ca altcineva să ne facă temele pentru acasă, iar aici pe plan intern nu vor exista schimbări, chiar nu avem nici un fel de șansă”, conchide directorul executiv IDIS ”Viitorul”.
Sursa: rfi.ro