Autismul este o condiție neurologică care afectează persoanele încă din copilărie. Problemele comportamentale care decurg din această condiție au un impact asupra socializării copiilor în instituțiile de învățământ, școli și grădinițe. Mulți dintre acești copii nu reușesc să se integreze cu succes în grupurile de copii de vârsta lor. Ca rezultat, mulți dintre acești copii devin adulți cu dificultăți în integrarea în societate.
Mai mult decât atât, autismul afectează și părinții acestor copii. Nepregătiți, acești părinți se retrag din societate, se distanțează de prieteni și familie. Singurătatea legată de problema autismului este greu de suportat pentru mulți părinți. În Republica Moldova, autismul afectează câteva sute de copii, conform statisticilor oficiale, însă acest număr pare a fi subestimat, deoarece diagnosticul este complicat și mulți părinți refuză să recunoască că copiii lor ar fi afectați de această condiție. Mai mult decât atât, războiul din Ucraina a adus mii de refugiați ucraineni, printre care și copii cu autism, care se află într-o situație de criză ce agravează și mai mult problemele cu care se confruntă.
Există și vești bune. Știința a făcut progrese uriașe pentru a-i ajuta pe autiști, iar metodele pedagogice arată că progrese enorme pot fi realizate pentru acești copii și pentru incluziunea lor în societate. Șansele de succes sunt cu atât mai mari cu cât aceste metode sunt aplicate mai devreme copiilor, intre 3 si 10 ani. Autismul fiind o problemă neuro-motorie, tulburările comportamentale au loc din cauza factorilor externi, precum sunetele, lumina, incapacitatea motorică de a reacționa la acești factori etc. Identificarea acestor factori pentru fiecare copil în parte și acționarea asupra lor îl ajută pe copil să se adapteze mediului în care trăiește.
Aplicarea acestor metode pedagogice trebuie făcută timp de durată pentru ca efectul să fie cât mai mare. Este foarte important de înțeles că autismul nu este o deficiență mentală, și majoritatea acestor copii au un nivel de inteligență foarte avansat, având nevoie doar să fie îndrumați în mod corespunzător. Pentru a-i ajuta pe acești copii, întregul lor mediu trebuie mobilizat: educatori la grădiniță, învățători și profesori la școală, dar și familia acasă.
Cu ajutorul unei educații bine gândite și a unei intervenții corective și de dezvoltare la timp, la copiii cu autism sau probleme cognitive pot fi integrati cu succès in mediul in care traiesc. Unul dintre aspectele cheie în atingerea acestui scop este educarea publicului despre spectrul autismului și recunoașterea diversității pe care acesta o reprezintă. Cu cât mai multă lume înțelege autismul, cu atât mai ușor le va fi să accepte și să susțină oportunitățile incluzive și egale pentru toți.
Pentru a atinge acest scop, UNICEF în Moldova, cu sprijinul guvernelor Norvegiei și Italiei, implementează un proiect pentru educația incluzivă a acestor copii. Scopul acestui proiect este de a instrui cu cele mai noi metode de abordare a copiilor cu autism profesorii, educatorii si invatatorii care se confrunta cu acesti copii la scoli si gradinite. Prioritatea proiectului va fi acordată copiilor refugiați din Ucraina și copiilor moldoveni din cele mai nevoiașe straturi sociale. Pilotul proiectului va fi concentrat în Găgăuzia. În total, aproximativ 50 de copii vor beneficia de servicii specializate (logopedie, psihologie, educație neuro-motorie, cursuri adaptate de limbă), vor primi resurse pentru dezvoltare neuro-motorie, iar 2 centre din Ceadâr-Lunga vor fi dotate cu echipamente specializate pentru dezvoltare motorie. Mai mult decât atât, proiectul va dezvolta metodologii pentru dezvoltarea copiilor, iar educatori, învățători și profesori vor fi introduși la aceste metodologii. Dezvoltarea acestor metodologii va fi facuta in colaborare cu Centrul Republican de Asistenţă Psihopedagogică. Un rol foarte important va fi acordat educatiei părinților pentru ca acestea sa poata sa continue asistența necesară acasă pentru acești copii, bazându-se pe metodologiile dezvoltate de proiect.
Proiectul este finanțat de către UNICEF cu sprijinul guvernelor Italiei și Norvegiei și implementat de ONG-ul „Speranța 87 Moldova”.
SURSA: Echipa ONG “Speranța’87 Moldova”