Regiunea separatistă Transnistria profită din plin de regimul preferențial în comerțul cu Uniunea Europeană, în pofida retoricii sale antieuropene și mai ales anti-Chișinău. Acest regim urmează să expire pe 1 ianuarie 2018, iar Tiraspolul e cu gândul la o nouă prelungire a termenului. Cum beneficiază Tiraspolul de acest regim și ce reguli este impus să îndeplinească acesta în comerțul extern, cercetătorul Andrei Deviatkov încearcă să lămurească într-o analiză pentru Laboratorul pentru Analiza Conflictului Transnistrean din cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu.
„În anul 2015, după un lung proces de negocieri pentru crearea aderarea Moldovei la Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC) a Uniunii Europene, așa-numitul executiv din Transnistria a ajuns la o înțelegere cu Comisia Europeană – să fie păstrat regimul preferențial de comerț cu regiunea din stânga Nistrului până la 1 ianuarie 2018. În schimb, Tiraspolul se angaja să liberalizeze tarifurile la import, să implementeze standardele europene în conformitate cu regulile sanitare, veterinare și fitosanitare și să-și ajusteze sistemul fiscal la standardele internaționale. Cel mai important și urgent lucru ținea de tarifele la importuri: UE nu mai este în stare să tolereze regimul asimetric de comerț cu Transnistria, din motivul că regiunea exportă bunuri pe piața din UE fără a plăti taxe în timp ce companiile europene achită sume mari pentru a-și exporta mărfurile. De aceea, principala provocare pentru comerțul extern al Transnistriei acum este dacă aceasta va reuși să convingă UE să menține acest regim preferențial și în anul viitor. Extrem de important pentru regiune este oțelul laminat: aproape 80% din toată producția este în prezent exportată în UE. Textilele, încălțămintea și unele bunuri agroalimentare de asemenea sunt vitale.
1 iunie: Primul pas al Tiraspolului
Am mai spus-o și altădată, executivul din Transnistria a făcut primul pas în îndeplinirea cerințelor europene prin aprobarea unui regulament special pe 1 iunie, aducând modificări la actul privind tarifele vamale comune, impuse de Tiraspol pentru perioada 2017-2018. Potrivit acestui document, unele categorii de mărfuri pot fi importate din țările UE fără taxe. Dar atunci „guvernul” a reușit să liberalizeze doar parțial acest regim, pentru că pentru multe produse, atât industriale, cât și agricole, au fost menținute cerințe înalte. Autoritățile de la Tiraspol sunt interesate atât de apărarea unor producători locali, cât și de îndeplinirea propriilor scopuri fiscale.
10 octombrie: Al doilea pas
Pe 10 octombrie, a apărut un nou regulament, cu o prevedere clară: taxele de import nu vor fi obligatorii dacă produsele aduse în regiune vor fi originare din țările UE. În același timp, sunt enumerate un șir de excepții. Iar dacă privim la această listă, putem lesne observa că taxele de import, care erau valabile în timpul fostului regulament, adoptat pe 1 iunie, sunt practic eliminate pentru toate bunurile industriale (echipamente electrice, produse din metal, mobilă, produse cosmetice, bijuterii etc.). Tarifele mari sunt încă păstrate în cazul textilelor, încălțămintei și cimentului. Aceste produse prezintă interes nu numai pentru producătorii transnistreni, dar probabil și pentru investitorii europeni care utilizează în mod activ scheme de taxare în ramurele de producere a textilelor și încălțămintei în Transnistria. Chișinăul, de asemenea păstrează tarife pentru aceste mărfuri, dar cu siguranță ele sunt mult mai mici.
Acest regulament vizează și produsele agricole și alimentare: Tiraspolul a liberalizat total importul legumelor, băuturilor (cu excepția sucurilor de măr și roșii), zahărului, ouălor, orezului. Taxele de 5-10% au rămas valabile pentru următoarele categorii de mărfuri: carnea de pui și porc, cârnăciori, lapte și cașcaval proaspăt, anumite fructe (mere, cireșe, piersici, prune, căpșuni), produse de panificație și altele. Trebuie să menționăm că autoritățile de la Chișinău de asemenea folosesc taxe de protecție pentru produsele agroalimentare – atât la nivel de tarife mari, cât și la impunerea de cote de import. Nu este clar cum Transnistria poate negocia cote speciale de import în cadrul ZLSAC, de aceea ar părea normal ca taxele vamale folosite de Tiraspol sunt mai mari decât cele stabilite de Chișinău.
Transnistria, obligată să scadă tarifele la import
Spre final, putem concluziona că Transnistria a făcut progrese substanțiale în îndeplinirea obligațiilor sale pentru păstrarea comerțului preferențial cu UE. Este, la fel, și rezultatul unor negocieri active cu reprezentanții Comisiei Europene și ai Delegației UE în Republica Moldova, care au vizitat Tiraspolul destul de des în ultimele luni. Noi nu știm acum exact dacă astăzi Tiraspolul îndeplinește toate angajamentele asumate, menționate în special în acordul cu UE din 2015 (care nu a fost niciodată publicat), dar partea cea mai evidentă a acestor angajamente pare să fie rezolvată. Probabil, Transnistria este obligată în continuare să scadă tarifele pentru bunurile sensibile, dar ca acest lucru să se întâmple, trebuie să aibă loc treptat, așa cum a fost în Moldova.
Legislația de la Chișinău, în capul mesei
Cu referire la sistemul de taxare, noi vom vedea niște posibile schimbări în curând, deoarece executivul pregătește o reformă fiscală fundamentală. În ceea ce privește regulamentele sanitare, fitosanitare și veterinare, trebuie să menționăm că Ucraina și Moldova încearcă să aplice acum reglementarea moldovenească pentru importatorii transnistreni, ceea ce va trebui în mod evident să grăbească atât autoritățile de la Tiraspol, cât și întreprinderile locale să se conformeze și acestui domeniu.
Principala problemă pentru autoritățile locale ține acum de modalitățile de acoperire a găurilor fiscale, care sigur vor apărea după implementarea amendamentelor la tarifele vamale comune ale Transnistriei. Acestea pot ajunge la cel puțin 10 milioane de dolari (importul din țările UE a fost în valoare de 180 de milioane de dolari în anul 2016), ceea ce va împovăra foarte mult bugetul Transnistriei”.
SURSA: moldNova.eu