Uniunea Europeană își propune să contracareze propaganda rusă prin stimularea sprijinului pentru mass-media independentă din țările din „vecinătatea estică” și prin creșterea gradului de conștientizare a „activității de dezinformare de către actorii externi”, reiese dintr-un plan strategic de acțiuni de comunicare văzut de RFE/RL.
Documentul, elaborat de corpul diplomatic al UE – European External Action Service, cere și acțiuni mai intense pentru a-i convinge pe oamenii din țări precum Ucraina, Georgia și Moldova că reformele sprijinite de UE le pot schimba în timp calitatea vieții.
Planul a fost pregătit înaintea summitul UE din 25-26 iunie, într-un efort de a găsi o strategie unificată de contracarare a propagandei din țările de la est de UE dar și din state membre UE, prin intermediul unor canale precum RT, televiziune finanțată de Moscova, în timp ce tensiunile dintre Rusia și Occident s-au acutizat pe fondul crizei din Ucraina.
Principalul instrument al strategiei UE este o unitate de comunicații numită East StratCom Team, lansată în aprilie dar care va deveni permanență în toamnă și care va sprijini delegațiile UE din șase țări din „vecinătatea estică” – printre care se număra Armenia, Azerbaijan și Belarus – precum și în Rusia.
Planul de acțiune al UE are 3 mari obiective:
– „comunicarea efectivă și promovarea politicilor și valorilor UE către vecinătatea estică”;
– „consolidarea spațiului general mass-media, inclusiv sprijin către media independentă”;
– creșterea gradului de conștientizare publică a activităților de dezinformare de către actorii externi și o capacitate îmbunătățită a UE de a anticipa și de a răspunde la astfel de activități.
Documentul mai prevede că, comunicarea către est ar trebui „să se concentreze în primul rând pe dezvoltarea de mesaje pozitive și eficiente cu privire la politicile UE față de regiune.”
Bruxelles trebuie să răspândească mesajul că reformele promovate de Uniunea Europeană „pot, în timp, să aibă un impact pozitiv asupra vieții lor de zi cu zi”, mai arată planul de acțiune. Documentul subliniază că strategia ar trebui să evidențieze beneficiile, nu birocrația, concentrându-se pe explicații clare ale efectelor pozitive ale programelor și politicilor UE, mai degrabă decât să intre în detalii despre politicile uniunii.
Totodată, planul de acțiune face apel la cele 28 de națiuni UE să promoveze mai activ libertatea mass-media în regiunea din „vecinătatea estică”, în special în acord cu Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE) și cu Consiliul Europei. Propunerile includ cursuri specifice de formare și de „consolidare a capacităților” pentru jurnaliști și mass-media din regiune.
Autoritățile de la Bruxelles vor, de asemenea, „să ia în considerare modul cel mai bun prin care pot sprijini formarea jurnaliștilor care se confruntă cu situații de conflict, pentru a îi ajuta să informeze cu privire la aspectele relevante pentru populațiile locale”.
Sursa: independent.md/